marți, 19 iunie 2007

Cine are nevoie de BRAT ?

BRAT - Biroul Roman de Audit al Tirajelor, este o asociatie neguvernamentala (privata) si nonprofit infiintata in 1998 cu numarul 10500569. Conform bilantului depus pe anul 1999 a produs dupa care a cheltuit in scop nelucrativ 800 milioane de lei.
BRAT CERCETARE SRL este o societate inregistrata in Septembrie 2001 cu codul fiscal 14159937, proprietarul domeniilor brat.ro si sna.ro si care a produs dupa care a cheltuit ~250.000 Euro conform bilantului depus pe anul 2005 cu un numar mediu declarat de angajati de 4.

Atat lista membrilor inscrisi ai asociatiei cat si - mai important - lista membrilor consiliului director a ONG-ului sunt consultabile pe pagina asociatiei.
Agentiile de publicitate, apendicele departamentului de marketing si vanzari al corporatiei, se reprezinta cel mai signifiant in BRAT. Firmele de investitii, "venture capitalistii" si trusturile online romanesti semneaza condica vartos deasemenea. Bineinteles, nu lipsesc de la BRAT nici mancaciosii grizonati din presa scrisa reprezentandu-si interesele inca din prima zi.
BRAT s-a ocupat pana acum de masurarea tirajelor si studii de audienta in presa scrisa. A aflat cu aceasta ocazie ceea ce banuiam de mult adica faptul ca presa scrisa din Romania este per ansamblu o tagma de nevolnici fomisti cu audiente in scadere. Explicatia a venit imediat - cititorii de presa scrisa care au fost fortati sa consume cu predilectie rahat regurgitat iata incearca acum o senzatie de satul.

Consumatorii de informatie se muta pe internet datorita modelului interactiv de acces la informatie, a costului redus de accesare si a numarului mare de surse disponibile.
Practic in cazul nevoii de informare poate fi obtinut un grad mai mare de satisfactie cu costuri mult reduse.
Atentia se muta catre world wide web - interesele financiare se muta si ele.
Convertibilitatea informatiei cu caracter publicitar in bani fie prin comportament indus fie ca reclama directa este factorul determinant ce influenteaza raportul dintre (sa le numim asa) date direct-relevante si date-atasate la orice sursa si ca atare fabricantii de iaurt si de gunoi deopotriva vor urmari cu atentie directia in care se ciulesc multe urechi si se vor intrece in a urla o manea cu avantaj client exact acolo.
Si bineinteles, o asociatie controlata de industria de advertising precum BRAT, cu acest nume ce poarta rezonante de institutie publica, avand deja in posesie statisticile de audienta ale unui numar mare de surse de informare tiparite, va urmari sa isi reprezinte interesele in noul mediu online.

Dar pe piata de reclama in afara de ofertanti si audienta mai este un jucator important - publisherul de content. Creatorul si proprietarul de content unic si original este in cazul internetului unul din principalii detinatori de surse de informatie cu date direct-relevante pentru cititor si tot el este cel care are acces direct la urechea omului din apartament.
Pentru el piata de publicitate a functionat totdeauna transparent si natural iar criteriile si uneltele de evaluare a audientei au fost prezente din ziua 0, datorita standardelor sine qua non cu nume ca TCP/IP sau HTTP. Masurarea volumelor de trafic, sistemele de referring si tracking au fost folosite de webmaster inca de la nasterea www-ului.

Circulatia de credentiale personale este deasemenea un lucru intalnit mult mai des pe internet decat in medii de informare unidirectionale precum presa scrisa sau radioteleviziune ceea ce a facut ca publisherul de informatie pe internet sa aiba intotdeauna o viziune mult mai clara asupra profilului audientei.
Marea majoritate a site-urilor web au avut intotdeauna aceaste informatii publice.
Studii detaliate demografice, si de preferinte s-au facut intotdeauna fie onsite de catre network administratori sau webmasteri fie remote prin HTTP sau alte protocoale.
Uneltele de masura individuale sau solutii integrate complete se gasesc in multe mii de locatii gratuit pe world wide web.

Evolutia comertului electronic si cresterea continua a numarului de utilizatori au facut sa apara solutii complexe, gandite inclusiv din persectiva pietei de publicitate precum Analytics de la Google sau Trafic.ro in Romania de la NetBridge.
Serviciile acestea sunt oferite gratuit proprietarului de site, e drept in schimbul informatiilor despre userii sai.
In ceea ce priveste publicitatea pe internet, este de observat si urmatorul aspect : daca in mediile de informare unidirectionale advertiserul asteapta clientul cu minciogul si il loveste in cap cu reclama neechivoc, pe internet clientul alege informatia din cate surse doreste, o formateaza dupa plac la orice ora si in locul ales de el. Asta inseamna ca advertiser-ul este nevoit sa alerge dupa client de aceasta data, datele cele mai de pret vor fi statisticile si credentialele userilor si bineinteles ca economia va functiona corespunzator adica proprietarul de content va impune un pret pe publicitate in concordanta cu numarul in permanenta crestere de utilizatori deci de potentiali clienti.

O tendinta de crestere continua a pretului pentru inchirierea de spatiu publicitar online este evidenta si advertiserii reactioneaza prin incercarea de a impune cat mai des sisteme pay-per-click si mai departe pay-per-action sau targetand reclama. Dar in Romania se poate mai simplu de atat. In Romania industria de advertising isi doreste lozul cel mare si sub forma de BRAT incearca sa impuna norma de la inceput pana la sfarsit.
Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) se avanta astfel in placinta online romaneasca si incearca sa pozeze ca autoritate, aduce ca argument de imagine experienta din dimensiunea paralela a presei scrise, flutura mandru afilierea cu niste afiliati ai lor si nu in ultimul rand isi adapteaza abordarea pentru romani incercand sa castige credibilitate prin perceperea unei "cotizatii" de 500 de Euro publisherului care isi vrea traficul masurat.
E treaba serioasa dom'le, si cum s-ar spune "e scumpe si costa mult ca e da valoare mancav'as gura"...

Orice user de Google Analytics sau orice webmaster putin mai educat va fi astfel lasat sa se gandeasca oare cum vor arata statisticile BRAT de 500 de Euro si daca vor fi prezente si CNP-urile parintilor web surferilor sau numai CNP-urile lor.
Nefirescul propunerii vadeste insa un comportament destul de turbat de foame de bani al acestei asociatii in conditiile in care Trafic.ro si altii opereaza de ceva vreme iar modelul de afacere este unul de foarte mare succes bazandu-se pe gratuitate/banner.
Lista de optiuni nu este atat de impresionanta ca la Google Analytics dar sistemul Trafic.ro este robust, functioneaza binisor si a capatat renume in tara. Majoritatea membrilor retelei folosesc in paralel Analytics pentru statistici avansate si fara obligatia afisarii de banner (si DA, Analytics are si conturi publice read only si cu restrictii).

Motivul pentru care publisherii afiseaza totusi bannerul Trafic.ro poate fi lesne deschiderea catre piata de reclama din romania prin folosirea si recunoasterea statutului dobandit de site-ul lui NetBridge in ani buni.
Fara indoiala serviciul pierde "la supapa" mii de hituri pe zi si ocazional mai exista acele situatii de quantum weirdness in care apar cifre imposibile la site-uri unde NetBridge este actionar (exemplu - www.hit.ro, luna Ianuarie 2007, Vizite/Vizitatori = 39.419/44.586 = 0.88) dar per ansamblu serviciul este acceptabil, gratuit si un inceput bun pentru a atrage atentia in Romania. Interventiile artificiale ale NetBridge sunt rare si pana la urma frate cu un drac te poti face dar frate cu asociatia dracilor poate deveni hazardos.

Daca pana acum simbioza a implicat doar site-ul tau si Trafic.ro/NetBridge, BRAT iti propune in pur stil "all your base are belong to us" sa iti auditezi si certifici site-ul (afacerea practic) la ei, punand la dispozitia unui intreg alai de mari corporatii toti userii tai si culmea, sa le dai si niste bani mai intai.
Astfel sclipirea ta de geniu intreprinzator est european - care iata a reusit sa nimereasca cu un cremwurst plasat gura cascata a unui consumator luat pe nepregatite din te miri ce colt al lumii - este impartasita cu asociatia corporatiilor care de abia asteapta sa pompeze miliarde in ideea care iti apartinea candva tie, calcand in picioare tot (si pe tine intr-un final) pentru o noua victorie asupra consumatorilor indaratnici.

Vreau sa subliniez ca orice site serios poate oferi azi statistici advertiserului prin Analytics sau alta forma de software sigur, gratuit si transparent. Afirmatii de genul "google analytics este complicat, nesigur si de neinteles pentru manageri - trebuie folosit sistemul nostru care este auditat si standardizat in Germania!" sunt niste prostii care mascheaza adevaratele motive.
In primul rand, statisticile fiind intocmite chiar de catre advertiser, acesta va tinde sa lucreze pentru el nu pentru publisher deci vor exista ajustari ale masuratorii la un moment dat in functie de interesul financiar exclusiv al advertiserului. Intr-un final, ajutat si de modelul non-public al acestui serviciu, asociatia controlata efectiv de advertiseri va reusi sa impuna cu succes pretul pentru spatiul de reclama pe piata, ocolind influenta proprietarului de site.
In al doilea rand, statisticile sensibile din punctul de vedere al publisherului vor fi la dispozitia nu a unui singur partener gen NetBridge sau Neogen ci la dispozitia unei intregi asociatii controlata de mari jucatori. Exemple de papagalism, furt de continut si idei in "industria i-media" romaneasca si nu numai sunt suficiente cat sa faca pentru multi proprietari de site aceasta perspectiva una de nedorit.

Este in beneficiul fiecaruia dintre noi ca si consumatori de informatie prin internet ca acesta sa ramana liber si anarhist si sa contina cat mai putine structuri care sa incerce sa impuna o norma.
Numarul mare de publisheri independenti este ceea ce impiedica transformarea browserului in televizor si este in interesul nostru ca lucrurile sa ramana asa.
Acestea fiind spuse, consider ca BRAT mai are mult de inventat pana a putea propune o afacere viabila publisherilor pe www din Romania iar credibilitatea formulei pe care au inaintat-o este minima. Comunicatul Softpedia.ro de zilele trecute prin care anunta incheierea colaborarii cu NetBridge si inscrierea la BRAT nu ajuta foarte mult la credibilitate, pentru ca desi Softpedia este campionul hiturilor, totodata este, dupa multi si site-ul cu cel mai contestat istoric atat al referrer-ilor cat si mai nou al continutului.

Motivatia din spatele BRAT imi pare a fi dorinta de control si monopolizare a pietei dar strategia lor presupune o naivitate exagerata din partea publisherilor pentru a putea fi pusa in aplicare. Sunt convins deci pe final ca efectul BRAT asupra pietei de publicitate online si al internetului romanesc in ansamblu este unul negativ din care are de castigat un numar mic de reprezentanti de interese corporatiste in timp ce publisherul si intr-un final si userul au numai de pierdut.

Sara,

Senior Editor,

PixelRage.ro

Un comentariu:

pAcu spunea...

Sunt total de acord cu cele spuse. BRAT imi pare si mie la fel de nesigur ca orice alt sistem de monitorizare a unui site. Pe principiul "statisticile cele mai bune sunt cele facute de mine" eu spun ca Romania nu are (inca?) nevoie de BRAT.